aastaplaan
Aastaplaan: Uue aasta teadlik planeerimine

Aastaplaan: Uue aasta teadlik planeerimine

Kuula blogipostitust siit

Igal aastal istun detsembris märkmiku, pastaka ning sooja teega diivanile või kirjutuslaua taha ja joonistan esmalt tabeli, kuhu kõik aasta kuud kastidena üles märgin. Selline visuaalne paigutus annab mulle hea ülevaate, millises järjestuses kuud lähevad ning kui midagi neisse lisan, siis saan ka tagasisidet, kui tihedalt mõni kuu sisustatud on. See on ühest küljest nii tagasi- kui edasivaade, sest selleks, et planeerida oma tulevikku, pean mõistma, milliseid valikuid olen teinud minevikus. Nende analüüsimise tulemusel saan teha selgemaid valikuid.

Enne kuueesmärkide sõnastamist valin alati, millisele mind puudutavale valdkonnale ma aasta lõikes keskendun ning selle järgi häälestun ka konkreetsetele kuudele. Eelmisel aastal keskendusin oma ettevõtte loomisele, mis sai 1. mail asutatud ning tublisti edasi arendatud, kuid sel aastal soovin tähelepanu pöörata iseendale ning sellele, kuidas senine elu järgmisele tasemele viia. Olen selle aastale andnud teemaks “Terve aastaga terve mina terveks eluks”, mistõttu katan ära selle aasta iga kuu vaates ühe minu jaoks täna olulise baasvajaduse ning leian viise, kuidas nendes valdkondades end tänasest kindlamana tunda, sest esimest korda üle viie aasta olen oma kehas perenaine ning valmis alustama oma uue versiooni ülesehitamist, mille juhtumist olen väga kaua oodanud. Kõike seda teen kahe väikelapsega pere ja palgatöö kõrvalt samal ajal oma ettevõtet edendades, nii et saan sel teekonnal jagada mitmeid rõõme aga ka tagasilööke, kuid eelkõige seda, kuidas edasi minna, kui “sein” ette tuleb. Jäärapäisuse tõttu olen harjunud seda tegema peaga läbi seina murdes, kuid sel aastal proovin leida oma soovide täitmiseks tasakaalukama viisi. 

Kuude sisud tekivad paberile oma mõtete keskel sisehäält kuulates ning erinevatele kuudele keskendudes. Paljudel juhtudel on teatud kuudel alati ka aastast aastasse liikuvaid harjumusi – näiteks aprill on mu sünnipäevakuu ning oktoobris on kindlasti EMA 2.0 muutumistsükkel, kuid paljud asjad on ka teadlikult valitud, et saaksin lisaks harjumuslikele asjadele täita ka suuremaid eesmärke, sest ilma neid sõnastamata kulutan oluliselt rohkem energiat nendele mõtlemisele kui ära tegemisele.

Kuu sisudele mõeldes valin alati igale kuule teema, mille jooksul oma elus olulisele valdkonnale või eesmärgile keskendun. Ühtlasi annab see mõnusa paindlikkuse oma eesmärk täita terve kuu vältel – olgu selleks kuu algus, keskosa, lõpp või miks mitte kogu kuu jooksul. Selline liigutatavus aitab minimeerida ka ootamatustest tingitud viivitusi, mis tavapäraselt pettumusest ajutise pausi asemel eesmärgi poole liikumise katkestaksid. Nüüd saan aga sujuvalt oma plaane nädala võrra ette või taha liigutada ning kui olen pidanud juba enam kui kahel korral oma kuuteemaga seotud tegevust tegema alles kuu lõpus, on see heaks tagasisideks, et mu elus on midagi paigast ära, mis ehk pisut rohkem mu tähelepanu vajab ning saan selle ilma suuremaks eskaleerumata ära lahendada.

Väga oluline samm, mida varem suure produktiivsuse ja entusiasmi najalt vähemtähtsaks pidasin, kuid ilma milleta eduka aasta lõiv liiga kalliks läheb, on puhkus. Varasematel aastatel planeerisin teemavabu kuid ainult ühe ja suviseks ajaks, kui veedan argirütmist nagunii rohkem aega eemal, kuid sel aastal teen neid hoopis kolm, et peegeldada paremini tehtut ning lasta uutel ideedel või ka lähenemistel puhkehetkel mind innustada. Ja olgem ausad, laste haigestumiste perioodidel ei ole energiat lihtsalt nii palju üle, et end eesmärgi täitmiseks nahast välja pugema peaks. Need asjad, mis on tõeliselt olulised, saavad selle kriitilise tähelepanu sõltumata ümber toimuvast niikuinii ja asjad, mille poole liikuda soovin, saan ära teha teiste kuude vältel. 

Kuuteemad on vajalikud selleks, et saaksin hoida fookust mingil kindlal tegevusel või ülesandel, millest soovin pikemat harjumust tekitada, kuid iga kuu täidan ka väga kindlaid ülesandeid, mida soovin oma üleüldise heaolu saavutamiseks täita, sest need aitavad mul inimesena tasakaalus ja õnnelik püsida. Need on justkui igakuised väikesed lubadused mulle endale, mille täitmiseks on mul kenasti aega 30 (+/- 1) päeva ja kui neid iga kuu teen, siis olen oma soovitud positiivse harjumuse või eesmärgi jaoks eraldanud vähemalt 12 korda aega, millega ka tulemusi kaua ootama ei pea, sest iga edulugu algab väikeste sammude järjepidevast astumisest, mitte ühekordsest spurdist.

Pärast kuuteema ning igakuiste lubaduste üleskirjutamist panen selle sama info kirja ka notionisse, sest kuigi mulle meeldib esialgset mõttetööd teha vaikuses ja elektroonikast eemal, siis reaalne planeerimine, ülesannete jälgimine ning nende tehtuks märkimine on digitaalse vahendiga veelgi rohkem mõjus, sest saan selle keskkonna kujundada selliseks, et olen pidevalt ümbritsetud oma õnnestumiste infoga. Minu jaoks on see justkui digitaalne unistustetahvel, kuid ilma piltideta, sest numbrid ja progressi nägemine on minu jaoks kordades tasuvam.

Planeerimise ja progressi jälgimise väga oluline komponent on aga ka pausid ning vahekokkuvõtted, mistõttu teen iga kuu lõpus valitud perioodi kohta tagasivaate, et hinnata, kas teema, mis mind aasta alguses kõnetas, on ikka veel aktuaalne; kas koormus, mille olen valinud, on mulle sobiv ning kas see, mida olen saavutanud mind päriselt ka rõõmustab? Miks on oluline see, et see mind rõõmustaks? Sest edu (ja elu), mida ei naudita, ei ole jätkusuutlik ega otstarbekas. Aeg on hindamatu ressurss, mida meil kõigil on piiratud koguses, mistõttu on selle teadlik juhtimine kõikidest saadaolevatest ressurssidest kõige tähtsam. Sellest rääkisin pikemalt ka ajajuhtimise koolitusel.

Igal kuul hakkan oma teekonda ka EMA 2.0 instagrammi story-des jagama, et innustada ka teisi emasid teadlikumalt oma aasta eesmärke (unistus koos tähtajaga on samuti eesmärk) täitma. Minu soov on jagada nii edulugusid kui ebaõnnestumisi, kuna oskus mõlemaga toime tulla, on soovitu saavutamiseks samaväärselt tähtsad, sest oskamatusega oma vaheetapi edu järgmise eesmärgi täitmise kütusena kasutada, jätab saavutusrõõmu üürikeseks. 

Järgmises postituses kirjutan aga juba sellest miks ei alusta ma kunagi uusaasta lubaduste täitmist 1. jaanuarist ega isegi mitte 31. jaanuaril, ent saan sellest hoolimata rohkem tehtud kui enamus 1. jaanuaril startijaist ning milline on kogu protsessi ajakava. 

Tasakaalukamat uut aastat soovides,

Katrin

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.